Пн. Гру 9th, 2024

Як обрати психолога: на що важливо звернути увагу

Від InfoSvit Бер 5, 2024
Вибираємо психолога

Як обчислити непрофесіонала в епоху фастфуд-психології.

Психологів або тих, хто вважає себе такими, зараз багато. У когось за спиною короткий курс від псевдоспеціалістів, у когось – просто пара прочитаних статей на абстрактні теми.

Давайте розберемося, на що варто звернути увагу під час пошуку психолога і вже під час консультацій, як визначити професіонала, якому можна довіряти.

№1. Як знайти та обрати психолога

Фахівців зараз багато, але також багато і слабо кваліфікованих або зовсім шахраїв. Спочатку варто звернути увагу на:

  • наявність вищої психологічної освіти;
  • участь у конференціях, з’їздах;
  • членство в професійному співтоваристві;
  • систематичне підвищення кваліфікації;
  • проходження фахівцем супервізій та особистої терапії;
  • цінності, які людина транслює на своїй сторінці, якщо вона є.

№2. Як на першому сеансі зрозуміти, чи підходить вам психолог

Під час знайомства важливо уточнити, чи проходить (проходив) сам фахівець терапію, тому що травмований психолог у кращому разі не допоможе, у гіршому – нашкодить.

На початку терапії клієнт і психолог мають чітко визначити кінцеву мету зустрічей: наприклад, навчитися вибудовувати кордони, почати цінувати і любити себе, перестати боятися самотності. Фінішну пряму потрібно чітко бачити. До того ж слід встановити проміжні маркери, за якими можна буде фіксувати зміни, а також інструменти для відстеження цих змін.

Це можуть бути такі питання:

  • Як ми з тобою зрозуміємо, що ми рухаємося в потрібному напрямку?
  • Як ти будеш це відчувати?
  • Чи будеш ти думати по-іншому або робити по-іншому?
  • Як ти знатимеш, що ти йдеш туди, куди запланував?

При цьому, незважаючи на те що мета, може, і визначена, виділити точну кількість необхідних сесій складно. Тому якщо психолог старанно наполягає, що відвідувань точно має бути 5, 10 або 15 і не менше, це привід замислитися, а чи не шукає фахівець виключно фінансової вигоди. Бо передбачити, скільки точно знадобиться сеансів, – практично неможливо. І до цього мають бути готові як клієнт, так і фахівець.

Читайте також:  Чому постійно хочеться плакати без причини

Якщо ви почули, як фахівець негативно висловлюється про когось з інших клієнтів, своїх колег або розкриває особисті деталі, це привід відмовитися від нього. Бо немає жодних гарантій, що вас не стануть обговорювати так само відкрито.

Також дуже важливо під час спілкування відчувати комфорт. Ви не повинні боятися сказати щось зайве. Найімовірніше, під час першої зустрічі стане зрозуміло, приємна вам людина чи ні.

№3. На що звертати увагу під час сеансів

Висококваліфікований психолог точно не стане:

  • Вимагати.

Психолог може пропонувати якийсь шлях, і він обговорює це з клієнтом. Але якщо він нав’язує своє бачення і каже “ні”, сперечається з клієнтом, тоді це не той фахівець, який вам потрібен. Тому що психолог, як навігатор, показує шлях. Але при цьому ще допомагає зрозуміти, а чи потрібен саме цей шлях. І за потреби допомагає його змінити.

  • Гарантувати певний результат.

Психолог не може допомогти рухатися будь-яким шляхом. Наприклад, якщо фахівець оцінює, що шлях об’єктивно шкідливий, він відмовиться від роботи з таким клієнтом. Якщо незалежно від завдання фахівець гарантує точний результат, та ще й за якусь точну кількість сеансів, це привід задуматися і відмовитися від фахівця.

  • Ставити себе або когось у приклад.

Коли психолог наводить приклади з власного життя, не питаючи на це дозволу клієнта, це не професійно. Тому що це знецінює і знеособлює проблеми іншої людини.

  • Знецінювати ситуацію та досвід клієнта.

У звичайній бесіді навіть близькі можуть посміятися, сказати “та годі, кидай, що за дурниці, дурниця все це”. Але психолог так говорити не може.

  • Зближуватися.

Психолог – не друг, не коханець, він помічник, фахівець. Ці ролі плутати й поєднувати не можна. З цієї ж причини психолог не може як фахівець допомагати своєму чоловікові, другу, батькам, дітям, колегам.

Також не можна, щоб психолог торкався клієнта без його згоди. Ніяких дружніх поплескувань по плечу або обіймів без дозволу клієнта.

  • Пропонувати бартер.

У плані фінансових стосунків психолог теж має вибудувати чіткі межі і не може пропонувати свої послуги в обмін на щось. Вихід за рамки стосунків “клієнт – фахівець” загрожує зближенням і регресом у терапії.

Читайте також:  Зимовий смуток: що таке сезонний афективний розлад?

На що звертати увагу під час сеансів в психолога

№4. Яких фраз уникає професійний психолог

Фахівець не стане давати клієнту характеристику “поганий” або “хороший”. Тобто почути у свій бік фрази “ви хороша” або “ви погана людина” у спілкуванні з психологом неможливо.

Похвалити психолог може, але вказуючи на факти і вчинки. Наприклад, клієнт не вірить у себе, у нього мало віри, мало ресурсів, мало довіри. І психолог може сказати: “Слухай, ти молодець, ти зробив ось це, ось це” (або: “Ти молодець, що ти взагалі прийшов по допомогу”).

Це дуже важлива система підтримки. І в цьому велике мистецтво фахівця – знайти хороше і показати це людині.

Також фахівець не скаже прямої фрази на кшталт “ну, батьки у вас були так собі, всі проблеми у вас через них”. Це скидання відповідальності за життя на інших людей.

№5. До чого бути готовим клієнту перед походом до психолога

Головне, потрібен час і готовність змінюватися. І прийти на прийом – це вже дуже велика перемога.

На деякі питання може вистачити й одного сеансу, на інші, коли виявляється, що проблема складніша, ніж здавалося спочатку, часу буде потрібно більше. І таке відбувається досить часто, тому що в процесі терапії людина себе починає, як цибулину, очищати шар за шаром, і на кожному шарі може бути проблема.

Клієнту потрібно бути готовим зрозуміти, до якої глибини він хоче дійти. Можливо, і не обов’язково звертати гори минулого.

№6. Неприємні відчуття під час або після сеансу – це вина психолога?

Часто буває, що під час сеансу зачіпаються болючі теми. Також часто це неминучий момент. Але завдання професійного психолога – знайти відповідний час для обговорення таких складних тем, не йти туди, де клієнт не впорається. Тому якщо психолог починає тиснути з перших же сеансів, це ознака низької кваліфікації фахівця.

При цьому клієнт теж не може вимагати від фахівця веселки і сонця всередині кожної сесії. Усе, що може і має дати психолог під час обговорення болючих тем, – підтримку і напрямок, способи подолання подібного стану.

№7. Підходи у психологів різні. Чи універсальні етичні принципи?

Зараз мало хто працює, використовуючи тільки один підхід. Здебільшого вдаються до інтеграції та полімодальної психотерапії.

Незалежно від підходу, яким користується фахівець, етичні норми і принципи однакові. Техніки будуть відрізнятися, способи досягнення мети будуть відрізнятися, методики будуть відрізнятися. Але з точки А в точку В все одно шлях один.

Якщо є чіткі індикатори прогресу, дотримання принципів і готовність людини чути і слухати себе і фахівця – шансів знайти гармонію буде набагато більше.

ІНШІ СТАТТІ З ЦІЄЇ РУБРИКИ:

Коментарі

Відкрийте більше з InfoSvit.in.ua

Підпишіться зараз, щоб продовжити читання та отримати доступ до повного архіву.

Продовжити читання