Агентство NASA і корпорація Lockheed Martin презентували перший дослідний зразок експериментального літака з надзвуковою швидкістю польоту під назвою X-59 QueSST. Демонстрація літального апарату відбулася в місті Палмдейл (штат Каліфорнія) і показувалася в прямому ефірі на YouTube-каналі NASA. Ключовою особливістю презентованої новинки став мінімальний рівень шуму під час подолання звукового бар’єру.
1. Усе почалося з ідеї
Технології не стоять на місці та постійно розвиваються. І у сфері авіаційної промисловості спостерігаються глобальні зміни, які вказують на те, що гряде нова ера у світі авіації.
Яскравим прикладом тому є надзвуковий безшумний літак Х-59 QueSST, який нещодавно побачив світ і став спільною розробкою NASA і Lockheed Martin. Роботи над його створенням почалися ще 2016 року, і ось на початку 2024 року публіці було представлено готовий зразок нової машини.
NASA планує використовувати цей експериментальний проєкт для збору даних, необхідних для підвищення ефективності авіаційної логістики, а також стати першовідкривачем на ринку комерційної авіації нового покоління. У майбутньому на основі цієї моделі створюватимуть цивільні судна для перевезень на швидкостях, вищих за швидкість звуку.
Як зазначає Пем Мелрой: “Для нас це стало неймовірним успіхом, до якого нам вдалося дійти за рахунок спільної праці всієї команди та партнерів. За відносно короткий проміжок часу ми зуміли втілити нашу амбітну ідею в життя та реалізувати задумане. Ми впевнені, що Х-59 змінить розуміння про повітряні подорожі та дасть змогу долати величезні відстані набагато швидше”.
Мелрой і низка інших представників агентства брали участь у показі літака місії Х-59.
2. Унікальні дизайн і конструкція
З метою зменшення ударної хвилі і звуку під час польоту на надзвукових швидкостях, інженери видозмінили звичний дизайн і конструктивне виконання літака. Модель має подовжений ніс, який більше нагадує голку і займає 1/3 фюзеляжу.
У X-59 QueSST значні тактико-технічні характеристики та експлуатаційні властивості. Довжина фюзеляжу досягає 29 метрів, а розмах крил дорівнює 9 метрам. Як силовий агрегат використовується потужний двигун General Electric F414, що забезпечує розгін до 1,5 Маха на висотах у 16,8 км.
Через збільшену довжину носа літак отримав приголомшливі аеродинамічні показники, а всередині кабіни встановлений прогресивний електронний комплекс моніторингу з відеокамерами, що поліпшують огляд. Тепер у кабіні немає звичного вікна, яке виходить уперед, оскільки його повністю замінює електронне обладнання та кілька моніторів із роздільною здатністю 4К.
Розміщення силового агрегату у верхній частині та наявність гладкої нижньої усуває зливання ударних хвиль у задній частині, що стає причиною звукових ударів в іншій техніці.
3. Цілі та призначення Х-59
Наразі Х-59 розміщений у центральному комплексі місії QueSST NASA, яка здійснює збір та аналіз інформації, необхідної для перегляду ставлення контролюючих служб до надзвукових польотів у межах материка.
Протягом більш ніж півстоліття американський уряд і низка інших країн обмежували таку можливість через надлишковий шум під час подолання звукового бар’єру.
Повідомляється, що Х-59 зможе розвинути значну швидкість, що в 1,4-раза перевищує швидкість звуку. Передові технології та конструкція моделі дають змогу літати на рекордних швидкостях, видаючи при цьому набагато менше шуму. Один із керівників НАСА, Боб Пірс, каже, що корпорації максимально приємно оцінювати перспективи проєкту та його подальшого розвитку:
“Ми впевнені в тому, що Х-59 змінить індустрію комерційних польотів і дасть змогу безшумно літати на надзвукових швидкостях. Ми робимо це для того, щоб задіяти нові ринки на території США і відкрити світ безмежних подорожей по всій планеті”.
4. випробування
Після успішного розгортання місії Х-59 команда творців братиме участь у подальших заходах з адаптації літака до наземних випробувань і першої експлуатації за прямим призначенням. Йдеться про перевірку бортових систем, запуск силових агрегатів, а також оцінку рулювання.
Повідомляється, що перший політ буде здійснено трохи пізніше 2024 року, після чого літак виконає свою безшумну подорож. Велика частина льотних випробувань запланована на території підприємства Skunk Works до того, як дослідний екземпляр надійде до Центру льотних досліджень імені Армстронга в Каліфорнії, де розміщено операційну платформу для цієї моделі.
Після завершення всіх перевірок літак буде випробуваний над деякими американськими містами для збору даних про звук, створюваний під час польоту, а також про його сприйняття людьми. Інформацію передадуть Федеральному управлінню цивільної авіації та регулювальним органам із різних країн світу.