Спробувати займатися бізнесом може кожна людина. Однак не кожен зможе домогтися успіху.
Сформулюємо групу якостей, яка притаманна ефективним підприємцям.
Перше – здатність мислити нестандартно. Бізнес – творча діяльність на початковому етапі. Пошуки своєї ніші, способу подати свій продукт або послугу, нестандартні ходи і рішення – багато чого в цей період залежить від особистості. Тим, хто мислить шаблонно, буде набагато складніше. Коли починає формуватися команда, бізнес-процеси, тобто система – ось тут творчість щодня вже не потрібна, – каже психолог.
Друга важлива якість – схильність до ризику. Йдеться не про ризиковану імпульсивну поведінку, коли люди йдуть ва-банк без роздумів. Підприємець розуміє ризики й усвідомлено йде на них. Він розуміє, що на старті в нього немає визначеності, коли і скільки вийде заробити. Коли людина працює в наймі, вона не ризикує своїми грошима і майном. Максимум – преміями і втратою роботи. Тому багато хто впадає в ступор при думці про те, що немає жодних гарантій заробітку і повернення вкладених у бізнес коштів.
Тривожним, не схильним до ризику, інфантильним людям складно буде досягти успіху в бізнесі. На цьому етапі особистісного розвитку краще залишатися в наймі, інакше можна завдати шкоди своєму здоров’ю через сильний стрес. Водночас страх у підприємницькій діяльності – це нормально. Не бояться тільки ті, хто не вміє прогнозувати ризики. Страх, який не переходить у стадію дезорганізації, а, навпаки, мобілізує – важлива частина процесу. Функція страху – збудити нервову систему, щоб підвищити пильність, мобілізувати всі ресурси організму, щоб діяти. Ось це якраз адекватний, нормальний страх. І разом із ним підприємець іде далі й розвивається.
Третя якість – відповідальність за свої рішення та їхні наслідки. Скільки б людей не було в компанії, кінцеву відповідальність за все несе сам підприємець. Поширена помилка – прийде якийсь коуч, менеджер і вирішить проблеми. Небезпечна ілюзія, яка виводить у дитячу позицію “дорослий усе за нас вирішить”. Успішний підприємець перебуває якраз у дорослій позиції.
Четверте – вміння довіряти. Проблема багатьох підприємців – невміння довіряти, делегувати повноваження. Навіть якщо вони ставлять завдання перед співробітниками, то починають або самі виконувати, або незадоволеним тим, як вони виконані, не приймають результатів роботи інших людей. Через це не можуть рости. Поодинці вирости дуже складно, рости легше в команді. П’яте – підприємець відрізняється від “непідприємця” тим, що за першої невдачі він не зупиняється. Він підраховує збитки і змінює стратегію. Він продовжує діяти і робить висновки з попередніх промахів. Його невдачі не зав’язані на його особистості – це важливо. Звідси ще одна важлива характеристика підприємця – те, як він сприймає зворотний зв’язок від реальності. Наприклад, його магазин біля будинку, розташований поруч із великим супермаркетом, перестав приносити прибуток, а він наполегливо продовжує вкладати в нього гроші. За моїми спостереженнями, великі підприємці – це люди, які рахують. Вони чітко знають, скільки вони заробляють і витрачають, вони складають фінансовий прогноз. Вони приймають рішення на основі цифр. Це говорить про те, що людина готова зустрічатися з реальністю, навіть якщо вона їй не подобається, – зазначає психолог.
Кожен третій підприємець працює з психологом або коучем. У більшості випадків проблеми власника бізнесу пов’язані з проблемами його особистості. Зростання бізнесу передбачає зростання особистості. Тому підприємцю важливо постійно, безперервно навчатися.
Ніхто не народжується підприємцем. Так, певні задатки можуть бути, але бізнесмен виховує себе сам, і дуже добре, що в наших школах викладатимуть основи фінансової грамотності.