У 1990-х роках Microsoft задумалася про активну участь в ігровій індустрії.
У другій половині 1990-х років на ринку ігрових приставок панували Sony, Nintendo і SEGA. Microsoft вирішила впровадити Windows у консолі того часу і на її експеримент погодилася тільки SEGA, додавши в Dreamcast спеціальну версію Windows CE. Ідея виявилася невдалою, але ентузіазм Microsoft не згас, а її інженери винесли корисні уроки з тієї ситуації.
Цікаво, що спочатку Біллу Гейтсу не сподобався план з реалізації та просування консолі, про що розповів один із творців оригінальної Xbox Ед Фрайс в інтерв’ю IGN у 2016 році. Але за підсумками тривалої наради все-таки дав добро, ресурси і своє благословення проєкту.
Уперше консоль, що отримала лаконічне ім’я Xbox, була представлена публіці 9 березня 2000 року на GDC особисто Біллом Гейтсом. Xbox довгий час була робочою назвою. Підсумкова назва могла бути зовсім іншою. Серед розглянутих варіантів були IS1 (Interactive System In One), AIO (All In One) і TSO (Three, Six, Zero).
Xbox повернулася на CES 2001 року, де Біллу склав компанію Дуейн Скала Джонсон. Знову і знову звучали фрази про нове покоління ігор і небачену міць системи. Чудо-коробка була здатна навіть виводити картинку в справжньому Full HD.
Программною основою виступила Windows 2000, загорнута в спеціально розроблений користувальницький інтерфейс Xbox Dashboard.
Приставка здавалася ближчою до класичних ПК за своєю будовою, що породило безліч чуток: від можливості змінювати в консолі окремі комплектуючі до простої емітації Xbox на комп’ютері. Щоправда, робочого емулятора так і не спорудили. Частково, ймовірно, тому, що у приставки не з’явилося дійсно потужних ексклюзивів, заради яких ентузіастам варто було старатися.
Microsoft не прогадала з покупкою ексклюзивності Halo для своєї нової консолі. Хоча навряд чи корпорація тоді припускала, яких висот франшизі судилося досягти.
Реліз Xbox вийшов у листопаді 2001 року в США, а до решти світу новинка дісталася на початку 2002 року. До першої лінійки ігор увійшли Combat Evolved, Project Gotham Racing, Fable, Forza.
Завдяки обчислювальній потужності Xbox мультиплатформні проєкти вигідніше виглядали саме на ній. Крім того, новачок на ринку намагався стати більше, ніж просто ще однією ігровою приставкою. Оригінальна Xbox задала багато тенденцій сучасної індустрії. Наприклад, розробники зробили наголос на соціальну складову ігор: служба Xbox Live давала змогу легко організувати мережевий матч, а Xbox Arcade випередила Steam з ідеєю цифрового продажу проєктів.
Менш ніж за 5 років вдалося реалізувати 24 млн пристроїв – чудовий старт для новачка в консольній індустрії. Тільки PlayStation 2 залишилася недосяжною.
Якщо перша Xbox наздоганяла продукцію Sony, то до наступного покоління вони вже виглядали рівними суперниками. Хоча у Sony була величезна кількість покупців, адже PlayStaion 2 – найпопулярніша консоль усіх часів із понад 158 млн проданих екземплярів.
У травні 2005 року на MTV анонсували перші деталі про новинку Xbox. Зробив це відомий актор Елайджа Вуд, Microsoft любить залучати голлівудських зірок для просування. Xbox 360 вийшла практично на рік раніше PlayStation 3 – у листопаді 2005 року.
З Xbox 360 Microsoft зібралася серйозно зайти на японський ринок, однак, із запланованих 86 млн Xbox 360 в Японії було продано лише 1,6 млн.
Випуск Kinect показав, що розробники хочуть робити щось нове і незвичайне. Інтерес до сенсорного управління викликаний величезним успіхом Nintendo Wii. Microsoft зробила так, що гравцям взагалі не треба було тримати в руках контролер.
Xbox 360 продовжила робити ставку на соціальну сторону ігор. Сервіс Live отримав закономірний розвиток і став найкращим ігровим сервісом, давши змогу збирати статистику й організовуючи матчі. З виходом нової консолі Live розділився на типи підписок Silver і Gold. Останній був потрібен для мережевої гри і виявився платним.
Крім того, Xbox 360 став чудовим стартовим майданчиком для багатьох популярних франшиз, наприклад, для Mass Effect.
За 2 покоління ігор зухвалий новачок на ринку порівнявся зі, здавалося б, недосяжним лідером індустрії.
Сьоме покоління консолей закінчилося таким потужним протистоянням, що ігрова спільнота передчувала наступний виток розвитку.
У 2013 році світ вперше побачив нову Xbox. Microsoft організувала окрему презентацію для Xbox One, поза всякими великими виставками. Однак, якщо Xbox 360 була ігровою консоллю з безліччю додаткових функцій, то Xbox One позиціонувався як медіацентр для вітальні з можливістю грати.
Одним із переломних моментів в історії Xbox став анонс зворотної сумісності на конференції Е3 2015. Кожен проєкт вимагав ретельного тестування та певних доопрацювань, однак, результат того вартий: тепер Xbox One дозволяла грати в кілька сотень проєктів як з Xbox 360, так і з оригінальної Xbox, що помітно розширило загальну бібліотеку доступних проєктів.
Підписка Xbox Game Pass за фіксовану місячну плату дозволяла грати у величезну кількість ігор з великої бібліотеки, причому всі новинки внутрішніх студій Microsoft потрапляли в неї одночасно з релізом.
Microsoft стежить за тенденціями на ринку і намагається переймати і розвивати цікавий досвід. Не вислизнув від команди і тренд на хмарні технології. За допомогою сервісу xCloud у будь-який проєкт з великої бібліотеки Xbox One можна грати прямо на телефоні. Але корпорація пішла далі і використовувала хмари для різних цілей. Наприклад, розробники ігор за допомогою xCloud отримують доступ до девкітів Xbox One прямо з дому.
Ціль Xbox – дати безліч інструментів для підключення до платформи. Будь у вас лише телефон з інтернетом, консоль поруч із телевізором або наворочений ПК.